Maatwerk

Ieder systeem op maat ontworpen en geïnstalleerd.

Vakmensen

Professionele installatie door onze vakbekwame monteurs.

Servicegericht

Als vaste klant krijgt u de service die bij u past.

Afspraak

Wat we afspreken dat doen we.

Het einde van ISDN

Vanaf 1 oktober 2021 zal dan echt de dienst van ISDN 15/20/30 eindigen.

Per 1 september 2019 eindigde de dienstverlening voor ISDN (1/2) enkelvoudig/meervoudig en PSTN meervoudig. Daarna beloofde KPN gefaseerd lijnen te gaan afsluiten. Sinds de aankondiging, een kleine 2,5 jaar geleden, is er door KPN veel tijd gestopt in het informeren van de markt en klanten over het stoppen van ISDN. Het grootste deel van de ISDN klanten is inmiddels overgestapt op een toekomstvast alternatief.

Hoe wordt omgegaan met klanten die ISDN dan nog steeds gebruiken, verschilt per aanbieder. De ISDN-dienstverlening wordt namelijk niet alleen door KPN-klanten gebruikt. Andere aanbieders bieden ook ISDN-diensten aan op basis van het (Wholesale) netwerk van KPN. Elke telecomaanbieder maakt zijn eigen afweging hoe met de uitfasering van de ISDN-dienstverlening naar zijn klanten wordt omgegaan. KPN heeft de afgelopen periode zijn eigen klanten veelvuldig geïnformeerd over het stoppen van ISDN en helpt klanten ook actief met een eventuele overstap. Voor consumenten zijn dat bijvoorbeeld PSTN of VoiP en voor zakelijke klanten zijn dat bijvoorbeeld KPN EEN MKB en Bedrijf Connect.

Uitfasering ISDN start per 1 september, voltooid in eerste kwartaal 2020
KPN wil voorkomen dat ISDN-gebruikers die de overstap nog niet hebben gemaakt vanaf 1 september onbereikbaar worden. Daarom heeft KPN voor alle telecomaanbieders en daarmee ook voor de nog actieve ISDN-klanten een beperkte coulance periode in het leven geroepen. Deze coulance geeft ruimte om alsnog de overstap te maken. Maar deze laatste ISDN-gebruikers moeten nu dus wel echt in actie komen anders is het te laat. KPN start vanaf 1 september met het gefaseerd opheffen van de ISDN-lijnen en verwacht dat in het eerste kwartaal van 2020 alle lijnen zullen zijn opgeheven; daarna is ISDN als dienst niet meer beschikbaar.

Over ISDN
ISDN, dat staat voor Integrated Services Digital Network, is een digitale communicatietechniek voor telefonie die begin jaren negentig door KPN werd geïntroduceerd. Het belangrijkste onderscheid tussen ISDN en een analoge aansluiting is de digitale signaaloverdracht vanaf de centrale, waarbij ISDN een signaal digitaal verstuurt. Dit maakte het mogelijk om klanten over een enkele aansluiting twee 64 kbps kanalen met hoge kwaliteit te bieden. Daarmee bleek ISDN ten tijde van de opkomst van het internet een goede oplossing om te bellen en te internetten over dezelfde lijn: je bleef tijdens het internetten immers telefonisch bereikbaar. Ook zorgde ISDN voor de mogelijkheid van meerdere nummers over een aansluiting. ISDN werd dan ook vooral populair onder zakelijk klanten.

Door de komst van breedband internet is ISDN overbodig geworden. Sindsdien is de markt voor vaste telefonie ook grotendeels overgegaan naar bellen via internet (Voice over IP, Hosted Voice) en mede daarom beëindigt KPN de ISDN dienst per 1 september 2019. Voor de uitfasering van ISDN 15/20/30 verbindingen, wat technisch weer anders in elkaar steekt, is gekozen om dit later te doen, namelijk op 1 oktober 2021.

Twijfelt u of u nog een ISDN lijn gebruikt voor uw alarmsysteem? Neem gerust contact met ons op.

[bron: KPN]

https://www.overons.kpn/nl/nieuws/2019/het-einde-van-isdn

Misschien ook interessant voor u

Om u beter van dienst te kunnen zijn hebben we een aantal standaard documenten met u gedeeld op onze website. Zo kunt u deze toepassen...

Zie hier het leuke artikel in Werken & Leren in de Hoeksche Waard van Brian. Brian Quandt en Ruben Louwerse zijn tevens vol enthousiasme aan...

Er is de afgelopen tijd hard aan gewerkt. Nieuwe foto's, nieuwe teksten, nieuw ontwerp. Maar het resultaat mag er zijn vinden wij. We hadden al...